Rozmowa telefoniczna po angielsku – przydatne zwroty i wskazówki
Nie musisz wyjeżdżać za granicę, aby spotkać się z koniecznością prowadzenia rozmowy w innym języku. Angielski, będący dziś jednym z najpowszechniejszych języków na świecie, nierzadko bywa językiem, w którym porozumiewają się pracownicy międzynarodowych korporacji, także ci pracujący w Polsce. Coraz częściej zdarza się również, że pierwszy etap rekrutacji do takich firm odbywa się właśnie poprzez rozmowę telefoniczną w języku angielskim.
Rozmowa telefoniczna po angielsku – co warto wiedzieć?
Słowo pisane zdecydowanie różni się od mówionego. Tłumacząc czy pisząc jakąkolwiek treść w wybranym języku, mamy czas na zastanowienie się, dobranie odpowiednich słów czy przyjrzenie się formie gramatycznej swojej wypowiedzi.
Prowadząc rozmowy na żywo trzeba szybko i intuicyjnie dopasowywać kolejne elementy zdania, a więc stawiać przede wszystkim na efektywną komunikację.
W przypadku rozmowy telefonicznej zadanie to może być dodatkowo utrudnione, dlatego że nie widzisz rozmówcy, nie możesz więc w naturalny sposób odbierać i odczytywać jego mimiki czy mowy ciała.
Struktura rozmowy telefonicznej po angielsku
Pierwsze rozmowy telefoniczne w obcym języku, szczególnie takie, od których zależy Twoja zawodowa przyszłość, mogą być trudne i stresujące. Dlatego też warto dobrze się do nich przygotować. Zacznijmy od przypomnienia prawidłowej struktury rozmowy telefonicznej oraz podstawowych zwrotów.
Przywitanie
Rozmowa telefoniczna po angielsku rozpoczyna się od powitania i wielu przypadkach także przedstawienia się. Oto kilka przykładowych zwrotów, których możesz użyć:
- Hi, it’s Julia – Cześć, mówi Julia
- Hello, this is Jim Brown from HR – Dzień dobry, z tej strony Jim Brown z działu HR
- Good morning, my name is Victoria Field – Dzień dobry, nazywam się Wiktoria Field
Jeśli masz za zadanie zadzwonić do potencjalnego pracodawcy, klienta czy usługodawcy, musisz przygotować się na to, że dodzwonisz się do recepcji. Aby poprosić o rozmowę z wybraną osobą lub przekierowanie połączenia, możesz użyć jednego z poniższych zwrotów:
- May I speak with Mr. Smith, please? – Czy mogę rozmawiać z panem Smithem?
- Could you put me through to Mr. Smith, please? – Czy mógłbyś połączyć mnie z panem Smithem?
- I’d like to speak with John, please – Chciałbym rozmawiać z Markiem
- Can I leave a message for M. Smith, please? – Czy mogę zostawić wiadomość do pana Smitha?
- Is Anna here? – Czy jest Anna?
Pamiętaj, aby zachować spokojny, profesjonalny, ale też uprzejmy ton wypowiedzi. Po przedstawieniu się i poproszeniu o połączenie z wybraną osobą możesz już przystąpić do właściwej rozmowy – rzecz jasna po ponownym przedstawieniu się i przywitaniu z rozmówcą.
Przeczytaj również:
Sedno sprawy
Aby w płynny i profesjonalny sposób przejść od powitania do głównego tematu rozmowy, możesz użyć jednego z poniższych sformułowań:
- I’m calling to ask/discuss about… – Dzwonię, żeby zapytać/przedyskutować…
- I’m calling in order to inform you about… – Dzwonię, aby poinformować Cię o…
- I’m calling due to/because of… – Dzwonię z powodu…
- I’m just calling to confirm… – Dzwonię, aby potwierdzić…
- I’m calling on behalf of Native Writer… – Dzwonię w imieniu firmy Native Writer…
Zakończenie
Dobre pierwsze wrażenie jest bardzo ważne w rozmowie telefonicznej, ale równie istotne jest jej profesjonalne i grzeczne zakończenie. Aby z klasą zakończyć rozmowę po angielsku, możesz powiedzieć:
- Thank you for your time – Dziękuję za poświęcony mi czas
- Thank you for the productive conversation – Dziękuję za tę produktywną rozmowę
- Thank you for calling – Dziękuję za telefon
- Thank you very much, I look forward to hearing from you – Bardzo dziękuję, czekam na odpowiedź z twojej strony
- Thank you for your help – Dziękuję za twoją pomoc
Przeczytaj również:
Jak unikać błędów w rozmowie telefonicznej po angielsku?
Jeśli masz zaplanowaną rozmowę telefoniczną, warto postarać się o odpowiednie miejsce do jej przeprowadzenia. Wybierz spokojne i ciche miejsce. Zadbaj też o to, aby mieć pełen zasięg i naładowaną baterię w telefonie. Skup się wyłącznie na rozmowie, nie rozpraszaj się innymi czynnościami czy obowiązkami.
Pamiętaj, aby szczególnie w przypadku rozmowy w obcym języku mówić głośno i wyraźnie. W przypadku jakichkolwiek niejasności zawsze warto raz jeszcze powtórzyć swoją wypowiedź czy też przeliterować imię, nazwisko lub inne ważne dane.
Warto zapamiętać te zwroty:
- Could you repeat that, please? – Czy możesz powtórzyć?
- Could you speak slower, please? – Czy możesz mówić wolniej?
- Could you spell that, please? Czy możesz to przeliterować?
- I can hardly hear you – Słabo cię słyszę
- I would like to make sure, did you say… – Chciałbym się upewnić, powiedziałeś…
Jeśli planujesz rozmowę rekrutacyjną, rozmowę z potencjalnym klientem lub kontrahentem w języku angielskim, pamiętaj też, aby powtórzyć najpotrzebniejsze słownictwo. W razie potrzeby możesz zapisać sobie najważniejsze zwroty, przydatne słownictwo lub istotne dane i informacje. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twojego dialogu nie przerwie niezręczna cisza.
Podsumowanie:
- Prowadzenie płynnej rozmowy telefonicznej po angielsku to coraz bardziej przydatna umiejętność.
- Przed rozmową dobrze jest przypomnieć sobie najważniejsze zwroty grzecznościowe i przydatne słownictwo.
- Pamiętaj, aby w rozmowach oficjalnych trzymać się odpowiedniej struktury rozmowy (przywitanie, sedno sprawy, zakończenie).
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz